Podczas omawiania lektury “Hobbit, czyli tam i z powrotem” uczniowie klasy VI rozpoczęli swoją pierwszą przygodę z lapbookami w ramach nowatorskich metod nauczania i innowacyjnego podejścia, że lektura nie musi być nudna.
Lapbook jest czymś w rodzaju teczki tematycznej, to własnoręcznie wykonane “książki” , obrazkowe mapy myśli gromadzące informacje na dowolny temat. Forma, kształt i technika wykonania zależą od wieku dziecka i tematu.
Uczniowie gromadzili najważniejsze informacje dotyczące lektury i jej autora. Wykorzystali do tego kolorowe bloki i kartki, na których wklejali karty pracy, wykresy, zagadki, rebusy, ruchome i składane elementy, otwierane skrytki, obrotowe koła,krzyżówki i wycinanki. Wszyscy pracowali z ogromnym zapałem. Lapbooki odzwierciedlają wyobraźnię uczniów i rozwijają ich kreatywność. Poza nabywaniem wiedzy lapbooki kształtują również umiejętności związane z wyszukiwaniem i selekcjonowaniem informacji. Przeprowadziliśmy też samoocenę i ocenę koleżeńską.
Połączyliśmy na lekcji i w pracy domowej przyjemne z pożytecznym i powstały “cudeńka”, które uczniowie sami prezentują. Niektóre lapbooki zintegrowały i zaangażowały wszystkich członków rodziny, a efekt pracy jest imponujący. To była wspaniała przygoda!